Ha, het is Pinksteren (Pentecostes = 50), daar komt dat enthousiasme vandaan: Pinksteren: 49 én 1 = 50 . Pinksteren is dus symbool van oneindige liefde en vergevingskracht. Het symbool staat voor een extra kans en het bestaat uit 49 bolletjes (7 x 7). Dat betekent al oneindig, daarom de ’plus een’, omdat oneindig nog steeds niet goed genoeg is ( zie de afbeelding).
Enthousiasme komt uit het Grieks (en = in theos = God, ἔν θεος, enthousiázein, ενθουσιαζειν: in goddelijke vervoering zijn). Met een beeldspraak: in (goddelijk) vuur en vlam.
Denk aan het Pinkster-wonder, toen de bange apostelen opeens de kracht van de Geest kregen in de vorm van vurige tongen en wind in de rug.
De ooit zo bange Petrus (drie keer verloochende hij Jezus) kwam zo enthousiast naar buiten, dat men dacht dat hij dronken was: “Petrus toch, het is nog geen middag en je bent al dronken”. “Dat klopt”, zei Petrus. “Ik ben dronken van Gods liefde”. Enthousiasme gaat zo diep, dat men dacht dat het van God kwam, men was als het ware ‘bezeten’ (maar dan in de goede zin, zoals wij zeggen dat we soms ‘helemaal weg van iemand zijn’).
In de lijn van Petrus ben ik graag soms even ’gek’ en dolenthousiast (gelukkig kan ik ook rationeel denken). Toen ik een paar leerlingen over Pinksteren vertelde zij een van hen: ”Nog veel succes met uw werk! Wat leuk dat u zo enthousiast bent voor Pinksteren.”
Wonder boven wonder, de betreffende jongen heeft als achternaam: Van Pinxteren (met grote instemming van betreffende boomlange leerling uit vwo-4).
Dankbare ervaring
Veel mensen vinden Pinksteren een vaag verhaal. Maar als ik mijn leerlingen (basis of middelbaar, dat maakt niet uit) vraag naar bepaalde sportervaringen, dan snappen ze het allemaal. Omdat we hier veel Lambertuskerken hebben, bespreek ik dat onder het motto: ”Lam of Lam-bertus’. Dan vraag ik de leerlingen wie er wel eens een lamme eerste helft gespeeld heeft waarbij de tegenstander hen overklaste. Dan gaan de vingers omhoog. Voordat de vingers kunnen dalen, vraag ik dan: ”Wie heeft het beleefd dat je in de tweede helft je tegenstand alsnog hebt ingemaakt?”
Zo mogelijk nog enthousiaster steken ze hun handen in de lucht en dan komen de spannende verhalen. Ineens was er blijkbaar energie, ineens was er wel teamspirit! Over die spirit gaat Pinksteren. Die lamme leerlingen, Petrus voorop, kregen ineens spirit en stonden in vuur en vlam: alsof ze de wind in de zeilen hadden. Die taal snappen al mijn leerlingen, dat hebben ze zelf meegemaakt. Voor die spirit bestaat geen formule, maar het is er wel en je kunt je ervoor openstellen. En als het je of je ploeg overkomt, is dat een dankbare ervaring. Zeker als je met die spirit kampioen wordt (zoals zo vaak verteld).
Graag wens ik iedereen die spirit, die teamspirit toe. In die geest een Zalig Pinksteren met oneindig veel nieuwe kansen!
Deze kracht is de pink-kracht, die ik symboliseerde met een roze gekleurde opgestoken pink. Al gauw mocht ik honderden leerlingen ‘pinken’: symbool van waardering voor ieders eigen en onze gezamenlijke kracht en inspiratie.
Bill Banning
Docent levensbeschouwing d’Oultremontcollege en katholieke basisscholen SCALA