Wij, cliënten van Primaco, zijn van mening dat de gemeente Heusden (wethouder en Raadsleden) laakbaar is. Dit doordat zij geen gehoor geven aan alle signalen die ze hebben ontvangen van de zorgaanbieders en cliënten. Er wordt niet gereageerd op de brieven die wij in hebben gestuurd en er komt geen antwoord op de door ons gestelde vragen. Hetgeen op zijn minst ongepast genoemd mag worden.
Wat veel mensen niet weten is, dat de beschikking die zij hebben juridisch bindend is voor de gemeente. De gemeente heeft aangegeven geen garantie te kunnen geven dat de toegekende uren conform beschikking vanaf januari 2026 kan worden voortgezet. Onze aanbieder Primaco heeft de ondersteuning correct en passend geleverd, zij scoren het hoogste, maar zijn niet in de aanbestedingen meegenomen. Dit terwijl de gemeente hier wel voor had kunnen kiezen. Er wordt echter gekozen om van acht naar twee aanbieders, en niet eens de hoogst scorende aanbieders, te gaan hetgeen ten alle tijden een tekort aan personeel met zich meebrengt. Geen overmacht, maar een doelbewuste keuze van de gemeente hetgeen dus verwijtbaar is.
Zoals we hierboven al hebben aangegeven: In de keuze die de gemeente heeft gemaakt is dus geen sprake van overmacht, het gaat om een beleidskeuze. De gemeente blijft daardoor volledig resultaat plichtig onder de WMO 2015 en moet de toegekende maatwerkvoorziening continueren ongeacht aanbestedingskeuze of interne organisatie.
Wij willen alle cliënten hiermee laten weten dat zij dus rechten hebben, namelijk het recht om de gemeente in gebreke te stellen mocht hun zorg vanaf januari 2026 niet gecontinueerd worden. Hiervoor kun je, indien je die hebt, je rechtsbijstandsverzekering inzetten. Maar iemand kan ook helpen bij het opstellen van een in gebreke stellingsbrief. Daar zijn cliënten ondersteuners binnen de gemeente voor en of maatschappelijk werkers.
Nu de gemeente geen gehoor geeft aan onze vragen, niet reageert op brieven en ons verzoek hun beslissing te heroverwegen, willen we duidelijk maken dat we als cliënten dus niet zomaar akkoord moeten gaan met de beslissing die er genomen is. Je hebt dus als cliënt een recht: een recht om de gemeente in gebreke te stellen indien de volledige zorg, zoals afgegeven in de beschikking die je hebt, vanaf januari 2026 niet geborgd blijft.
Met zorgelijke groet,
Karin uit Vlijmen, namens zorgbehoeftige klanten Hulp bij het huishouden van Primaco
