‘Genoeg om over na te denken en over na te praten.’ Op de Juliana van Stolbergschool leefden veel vragen bij ouders over hoe je op school, thuis en online je kinderen veilig kunt laten opgroeien. Al die vragen leidden tot een levendige thema-avond op de school op 27 setember.

Klaartje Schüngel was als online media-specialist hoofdspreker. Eigen leerkrachten en andere organisaties, waaronder pioniersplek Zin op School, maakten hun opwachting in diverse workshops. ”Tof, dat jullie zoveel aandacht hebben voor sociale veiligheid op school. Al vanaf groep 1! Dat is zo belangrijk en helpt deze kinderen om een stabielere basis op te bouwen in de maatschappij.” De thema-avond ‘Veilig opgroeien: op school, thuis en online’ op 27 september werd druk bezocht. Meer dan 100 mensen meldden zich aan, van onze school en andere scholen en organisaties. De presentatie van Klaartje Schüngel over online media was in alle ernst ook een feest van herkenning. Hoe gaan we als volwassenen zelf om met online media? Hoe vaak kijken wij op de Funda-app of op die van Buienradar, en hoe vaak komt het voor dat je later in bed ligt dan je wilt door de volgende aflevering(en) op Netflix van je favoriete serie? Die herkenning zorgde niet voor relativering. Het was eerder een wake-up call. Ook als volwassenen laten we ons leiden en verleiden door alles wat online media ons bieden. Is dat erg? Ieder trekt daarin zijn eigen grenzen. Als je maar doorhebt hoe het werkt. Hoe online media, van Netflix tot Snapchat, zo gemaakt en ingericht worden dat je er wel naar terug wilt (moet) komen. Er zitten tal van triggers in, die ons kortstondig een fijn gevoel geven. Al is het maar dat we die bolletjes met getalletjes bij de apps van mail en Whatsapp weg willen hebben.

Schermtijd

Weten hoe het werkt geeft je de kans beter je eigen keuzen te maken, en in gesprek te gaan met je kind. Klaartje Schüngel vertelde hoe schermtijd op zich niet het issue is, maar wel hoe vaak je het scherm van een telefoon of tablet aanzet. Voor je eigen concentratie en die van je kinderen is het nodig blokken tijd zonder scherm te hebben. Ook als je denkt dat je toch kunt multitasken. Met een simpele oefening liet Klaartje iedereen ervaren waarom denken dat je kunt multitasken een mythe is. Je kunt alleen eerst het ene doen en dan het andere, maar niet tegelijkertijd.

Workshops

In de workshop in dezelfde gymzaal praatte ze daarover door met een aantal aanwezigen. Anderen gingen naar een van de andere tien workshops, die allemaal belangstelling kregen. Verschillende boodschappen van Klaartje Schüngel klonken daarin op andere manieren terug: praat met je kind, kijk mee, stel vragen. Het is geen wereld ‘die je toch niet begrijpt’. En ook de ‘schijf van S’ kwam hierin terug. Hierin is het belangrijk dat je met je kind aandacht besteedt aan voldoende uren voor alle 5 de S’en: Slaap, Studie, Sport, Sociaal en Spel. Als deze met elkaar in balans zijn, gaat gamen niet je leven bepalen, raak je niet verslaafd, en verloopt je ontwikkeling op alle vlakken normaal.

Alles deze avond stond in het teken van een positieve houding in het opvoeden. Hieraan was ook een speciale workshop gewijd. Net als de workshop over deugden, waarin gezocht wordt naar de positieve kanten van iemands gedrag, ook als je dat in eerste instantie als negatief ervaart. Wat is de kracht van je kind? Van daaruit doorbouwen versterkt ook de weerbaarheid van kinderen, waar een andere workshop over ging.

De werkgroep Sociale Veiligheid ontving met alle collega’s een grote positieve groep bezoekers. Ondanks de ernst van de onderwerpen en de gigantische uitdagingen die er liggen, thuis, op school en online was de sfeer buitengewoon positief en ontspannen. Het begint met weten, praten, en het besef: ‘It takes a village to raise a child’. Het was daarom goed elkaar hierover op te zoeken en met nieuwe ideeën verder te gaan.