Samen Waalwijk (SW) en Gerard van Esch, bestuurslid Stichting Federatie Behoud de Langstraatspoorbruggen

(F.B.L.) spreken zich gemotiveerd uit tegen de provinciale plannen binnen de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL).

Het gaat om de aanleg van een overbodige en peperdure betonnen brug van 332 meter over de Baardwijkse Overlaat en de afgraving van de spoordijk die het historische spoortracé met een uniek, veilig en comfortabel fietspad onomkeerbaar bedreigt.

Ondanks een motie van Provinciale Staten in mei 2024, waarin het College van Gedeputeerde Staten werd verzocht alternatieven te onderzoeken, blijft het omstreden ontwerp overeind. “Meer dan 5.000 inwoners hebben hun stem laten horen via onze petitie. Toch lijkt de politiek dit massale verzet al jaren te negeren”, aldus Gerard,

Onveilig en verspilling

De organisaties bekritiseren de Snelfietsroute (SFR) als onnodig en gevaarlijk. Het Halve Zolenpad is ongeschikt voor speed-pedelecs, bromfietsen en fatbikes. Ook met een brug blijft het vervolgtracé problematisch door smalle stukken en 23 drukke kruisingen in Waalwijk. De nabij geplande bushub vergroot het risico nog verder. “Een miljoeneninvestering voor een kort stuk van de route is zinloos en verspilling van gemeenschapsgeld”, stelt Samen Waalwijk.

Erfgoed centraal

SW en de FBL pleiten voor behoud van de spoordijk en de monumentale bruggenroute met veel natuur en mede vanwege hun unieke historische en recreatieve waarde. Van Esch: “We hebben geen behoefte aan dure, gevaarlijke en vernietigende ingrepen. Het is tijd dat de politiek luistert naar de inwoners en kiest voor behoud van ons erfgoed.” Samen Waalwijk vult aan: “Wij staan voor een toekomst waarin veiligheid, erfgoed en burgerstem centraal staan. Alleen zo bouwen we aan een geloofwaardig en gedragen beleid.”

Meer informatie:

Alternatieve plannen: www.Langstraatspoorbruggen.nl

Politieke standpunten: www.samenwaalwijk.nl