JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

In gesprek met Jos van Spelde en Laura Peeters

De cruciale rol van de buurtcoach in de wijk

Laura en Jos bij Bestwijzer. Foto: Lydia Notz.

Laura en Jos bij Bestwijzer. Foto: Lydia Notz.

Buurtcoaches zijn uit onze samenleving niet meer weg te denken en deze floreert dankzij hun inzet en die van veel vrijwilligers in de verschillende wijken. Wat doet een buurtcoach eigenlijk precies? En wat is de relatie met de gemeente? Dat en meer vertellen Jos van Spelde en Laura Peeters, beiden buurtcoach in Best.

Door Lydia Notz

Buurtcoaches zijn het primaire aanspreekpunt voor mensen in een bepaalde wijk. Of zoals Jos het noemt: “Je bent de oren en ogen in de wijk. Op de ene plek hoor je dat iemand een hulpvraag heeft terwijl je weet dat elders iemand een oplossing kan bieden. Je ondersteunt en verbindt mensen om voor hen het leven zo aangenaam mogelijk te maken”.

Laura vult aan: “Wij zijn een spin in het web. Er kan een collectieve behoefte liggen voor bijvoorbeeld een plek om elkaar als buurt te ontmoeten. Maar wij zijn er ook voor individuele wijkbewoners. Als wij met onze koffiekar onderweg zijn vangen wij individuele vragen op, zoals hulp bij het vertalen van een brief voor een niet Nederlandse bewoner of ‘hoe doe ik een WMO-aanvraag’. Niet iedereen durft een vraag te stellen, maar als je mensen aanspreekt praten zij veelal honderduit. Geregeld blijkt dan dat de vraag van één persoon ook collectief speelt”.

Laura en Jos luisteren naar wat er bij mensen leeft of waar men tegenaan loopt en ondersteunen bij de doorverwijzing naar de juiste plek. Jos: “Wij delen regelmatig onze ervaringen met collega buurtcoaches. Dit helpt ons een nog betere inschatting te maken waar een bepaalde vraag thuishoort. Soms gaan wij naar aanleiding daarvan in gesprek met de gemeente of met hulpverleners van andere expertises. Zo komt informatie bij elkaar en is de kans op het langs elkaar heen werken kleiner. De inwoner blijft hierbij altijd centraal staan met als uitgangspunt dat diegene professioneel het beste geholpen wordt”.

Succesverhalen

Door de actieve rol van buurtcoaches zijn al veel mooie initiatieven ontstaan en successen gerealiseerd. Jos weet zich te herinneren dat een groep bewoners een speelmiddag wilde organiseren. Hiervoor was alleen nog een tent nodig, die niemand bleek te hebben. Gelukkig kende Jos nog een tenteigenaar. Door het creëren van de verbinding tussen vraag en aanbod werd het een geslaagde middag.

In een ander voorbeeld bestond de wens voor het organiseren van een burendag, want veel inwoners hadden hier, nadat deze al jaren niet meer plaatsvond, wel behoefte aan. Door het breed delen van deze informatie in de wijk, hebben de bewoners hun eigen vraag opgepakt en zelf succesvol vorm weten te geven.

Relatie LEV/gemeente

Buurtcoaches zijn in dienst van de LEV Groep (Leven en Verbinden), een welzijnsorganisatie die in meer Brabantse gemeentes actief is. Het Infopunt van LEV is gevestigd in Bestwijzer, waar diverse organisaties samenwerken op het gebied van wonen, zorg en welzijn. LEV heeft een subsidierelatie met de gemeente Best, maar maakt er geen onderdeel van uit. Bij LEV kun je terecht voor onder andere vragen over (mantel)zorg, opvoeden, sociaal contact, activiteiten, vrijwilligerswerk, financiën en formulieren, maar ook voor praktische zaken. Een aantal vaste medewerkers zoals Jos en Laura met hun collega’s en 150 vrijwilligers zorgen met hun inzet voor de gemeenschapsopbouw, samenredzaamheid in wijken en ondersteunen bij individuele vraagstukken.

Het Infopunt van LEV Best is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur. Heb je een vraag of idee? Kom langs bij Bestwijzer of ontmoet hen bij de bakfiets in de wijk. Je kunt ook bellen of mailen via 0499-770110/ infopuntbest@levgroep.nl.