Directeur van nieuwbouwschool Op ’t Erf in Aarlesche Erven kijkt vooruit
Marieke Snoeks kijkt toe als enkele leerlingen een bordje plaatsen bij de nieuwe school.
Negen jaar was ze directeur van Heydonck Naastenbest en Heydonck Heivelden. Vanaf augustus is Marieke Snoeks de directeur van nieuwbouwschool Op ’t Erf in de uitbreidingswijk Aarlesche Erven. Ook kinderopvang Korein wordt bij de bouw van de school betrokken. Het opzetten en vormgeven van een nieuwe school is een veelomvattende klus, die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. In de periode tot kerst kwam er veel op de directeur af. Na de kerstvakantie staat alles in het teken van het afronden van de bouw.
Door Theo Louwers
Nu nog huist Marieke Snoeks met haar school en leerlingen in de Antoniusschool aan de Paardenhei. De nieuwbouw verloopt voorspoedig en de verwachting is dat in april of mei volgend jaar het nieuwe kindcentrum betrokken kan worden.
“In Aarlesche Erven bouwen wij een nieuw gebouw voor opvang en onderwijs”, vertelt Marieke Snoeks. “Een fijne plek waar 0 tot 13-jarigen zich kunnen ontwikkelen tot ‘wereldwijzers’. Het mooie vind ik dat de architect onze ideeën heeft vertaald naar een pand dat duurzaamheid uitstraalt, waar kinderen en leerkrachten elkaar ontmoeten en zodoende weten wie je bent. Een logische situatie, want kinderen zijn op school meer uren in contact met professionals dan thuis met hun ouders. Het pand staat in een natuurlijke omgeving en is bij uitstek geschikt voor onderwijs op maat.”
Duurzaam
Het nieuwe gebouw wordt met respect voor de natuur zo duurzaam mogelijk gebouwd. Marieke Snoeks: “De architect heeft onze ideeën goed geïnterpreteerd en uitgevoerd. Het gebouw is ontworpen voor binnen- en buitengewoon unitonderwijs, waarmee het aanbod maximaal is afgestemd op het individu. Het onderwijs maken we in het nieuwe kindcentrum samen. Samen met de kinderen, met de natuur, met onze omgeving, met scholen elders in de wereld, met ouders en samen met een enthousiaste club professionals. Kinderen kunnen werken in unieke labs in het gebouw en zich verwonderen buiten het gebouw. Met een juiste balans tussen de overdracht van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden ontdekken ze hoe het werkt in ‘de echte wereld’. Soms plukken ze direct de vruchten en in andere gevallen ervaren ze dat er eerst wat ploeg- en zaaiwerk nodig is, voordat ze kunnen oogsten. Door het ervaren van zowel teleurstelling als succes, oogst ieder kind zelf vertrouwen en wordt het wereldwijzer. Belangrijk is dat we verantwoordelijkheid dragen voor elkaar. Je doet iets voor een ander en je bent aardig voor de mensen om ons heen. Ons onderwijs is wereldwijs en je maakt daardoor verbinding met de wereld om ons heen.”
Technische ruimte
Een voorbeeld is de wijze waarop de technische ruimte is opgezet. “In verband met duurzaamheid hebben we zonnepanelen en slaan we energie op”, zegt Marieke Snoeks. “Het gebouw waar de energie-installatie is opgenomen staat opzij van de school. Kinderen kunnen er binnenkijken. Door een druk op de knop kunnen de kinderen zien welke apparaten in werking zijn. Als de apparatuur koelt, brandt er een blauw lampje, rood betekent dat er energie wordt afgenomen en bij groen is de situatie goed. Grote kinderen kunnen op een display zien wat er aan energie wordt verbruikt.”
Units
In Op ’t Erf wordt gewerkt in units. Groep 1, 2 en 3 vormen een unit, groepen 4 en 5 zijn ook een unit en 6, 7 en 8 zijn een unit. “De keuze voor units betekent iets voor het ontwerpen van het gebouw. Leerlingen en leerkrachten ontmoeten elkaar en leren elkaar kennen”, legt Marieke Snoeks uit. “Leerkrachten hebben bewust gekozen voor dit kindcentrum. Dat geldt ook voor de ouders. Bij de start van de school hebben we 235 leerlingen.”
De kerstgedachte van Marieke Snoeks sluit aan bij de nieuwbouw: “Ik hoop dat alle kinderen in ons kindcentrum echt nieuwsgierig zijn naar de ander. Ondanks de verschillen is er zonder een oordeel te vellen perspectief voor de ander en als je dat bereikt is het een verrijking voor jezelf.”