Raamsdonk - Op onze agenda in januari dit nieuwe jaar staat een ingezonden brief van een 35-tal bewoners, die allen wonen aan de Heemraadsingel, Schansstraat en Luiten Ambachtstraat in Raamsdonk, over de ingevoerde 30 km zone. Na de aanpak van de snelheidsbeperkende maatregelen, die de verkeersdruk in de genoemde straten en de Kerklaan in Raamsdonk moeten ontmoedigen, is het onduidelijk dat het een 30 km zone betreft. Handhaving op deze gewenste snelheid is onmogelijk, omdat de inrichting daarvoor tekort schiet, aldus de politie. Het verhaal van het sluipverkeer speelt al een jaar of 6 / 7 in Raamsdonk en bij de gemeente. Het lijkt erop, nu zeker met het op de schop gaan van Hooipolder, dat een einde van de ellende niet in zicht is.

Variantenstudie 2018

De gemeenteraad heeft op 31 mei 2018 ingestemd met de aangepaste variantenstudie Hooipolderplus-plan en de MKBA (maatschappelijke kosten- en batenanalyse) om daarna de belemmerende maatregelenvariant in het Lint uit te voeren. In het raadsprogramma 2018-2022 staat: vooruitlopend op de verbreding van de A27 gaan we in nauw overleg met de bewoners van het lint in Raamsdonk op korte termijn kijken hoe het sluipverkeer door deze kern aangepakt kan worden. Een motie van 7 november 2018, ingediend door de meerderheid van de raad, gaf aan: tijdens het onderzoek en de uitwerking van de belemmerende maatregelen in het lint en polder vanaf december 2018 in de praktijk alvast met experimentele zichtbare acties te starten (te denken valt aan verkeerslichten of 30 km zone).

Kosten

De provincie heeft een beschikking van 5 miljoen afgegeven om bij te dragen in de kosten voor Waspik en Raamsdonk. Ook zal er in het kader van de verbreding van de A27 een nieuwe infrastructuur worden aangelegd, die in beheer komt van de gemeente Geertruidenberg. Daarvoor komt een bijdrage van het Rijk. Natuurlijk zal er ook uit ons eigen weg- en beheerplan moeten worden bijgedragen.

Samen met Waspik en Provincie

De uitgewerkte plannen worden samen met Waspik (gemeente Waalwijk) en de Provincie uitgevoerd. Jaren is er samen gewerkt in werkgroepen, samengesteld uit betrokken bewoners en raadsleden onder leiding van Marc Schenk van Arcadis. Het bureau dat het hele plan uiteindelijk in een rapport onder aandacht van de raad bracht. Een aantal zaken uit dat rapport zijn inmiddels uitgevoerd. Sommige maatregelen gingen te elfder ure niet door, omdat er alsnog onoverkomelijke problemen rezen bij een tweetal boerenerven aan de Schansstraat. Het is jammer dat deze problemen niet te berde zijn gebracht in de jaren van voorbereiding, maar dat terzijde.

Handhaving verkeersbesluit

Voor twee voorgestelde maatregelen is een verkeersbesluit genomen, te weten het verlagen van de maximum snelheid en het in stellen van éénrichtingsverkeer op de Hooiweg (Waalwijk). Een besluit nemen is één. Handhaven is een ander verhaal. Wij van Morgen! hebben nu een primeur: vanaf volgende week 15 januari (of een weekje later) zal er op de Schansstraat snelheidscontrole plaatsvinden door de politie!

Morgen!

Er komen nog meer werkzaamheden aan in Raamsdonk met name in de polder. Maar wat je ook doet: het probleem blijft dat mensen in hun auto’s ervoor mogen kiezen om de snelweg te verlaten en binnendoor te rijden. Ergerlijk voor de mensen die langs de binnenwegen wonen vanwege het lawaai en ergerlijk voor de bestuurders, want die schieten met dit sluipen niks op.

Namens de fractie van Morgen!

Minie van de Weerd

www.morgeningeertruidenberg.nl

FB/Insta: @morgeningeertruidenberg

X: @morgengeertrui1