Dagelijks kan je de in omvang toenemende files zien bij knooppunt Hooipolder. Vaak staan de personenauto’s en het vrachtverkeer tot een flink stuk voorbij Oosterhout. Niet dat er op korte termijn verbetering te verwachten is, maar er gloort licht aan de horizon. Binnenkort wordt echt begonnen met aanpak van knooppunt Hooipolder. Rijkswaterstaat gaat na de zomer, en dat is zowat nu, het kruispunt aanpakken. Het doel is om de doorstroming te verbeteren en zo tevens het sluipverkeer drastisch te verminderen. De aannemerscombinatie is op diverse plekken al maanden bezig met voorbereidende werkzaamheden. Veel bomen hebben inmiddels noodgedwongen het loodje moeten leggen. Voor die bomen geldt overigens een herplantplicht.
Hele werk
Aannemerscombinatie ALSÉÉN heeft een omvangrijk werk voor de boeg. Naast de aanpak van knooppunt Hooipolder moet de A27 tussen Houten en Hooipolder worden verbreed; er moeten twee bruggen worden vervangen en éen moet worden verbreed. Tussen Keizersveer en Hooipolder liggen straks drie rijstroken en een vluchtstrook. Er komen vanuit noord naar zuid drie rijstroken. Er wordt ook een verbindingsboog aangelegd tussen Zonzeel en Utrecht. Dat betekent dat het verkeer vanuit Zonzeel (A59) straks geen verkeerslichten meer tegenkomt bij Hooipolder. Dat betekent wel, dat op- en afrit 34 bij de watertoren verdwijnt. Die wordt verplaatst naar oprit 33 in de A59 bij Oosterhout. De nieuwe verbindingsboog gaat onder de Oosterhoutseweg en de A27 door en over de A59 heen.
Er komen buiten de verkeerslichten om, ook twee mogelijkheden voor rechtsafslaand verkeer: die zijn bedoeld voor verkeer vanaf Utrecht richting Zonzeel én voor verkeer van 's Hertogenbosch richting Utrecht. Op het knooppunt wordt de indeling van de rijstroken aangepast. Auto's die daar moeten wachten, kunnen dan wat ruimer staan. Rijkswaterstaat denkt, dat dat beter is voor de doorstroming.
Verbindingsweg
Omdat op-/afrit 34 verdwijnt, komt er een nieuwe verbindingsweg, die bij de Kloosterhoeve aansluit op de Eendrachtsweg. Om ervoor te zorgen dat de patiënten daar niet met ernstige verkeersoverlast komen te zitten, zullen er geluidschermen worden neergezet en bestaande schermen worden verhoogd. Er komen peilers en daarop grote betonnen liggers voor een viaduct over de A59. Daarop komt straks dan het wegdek.
Planning
Wat wordt er eerst aangepakt. Er wordt begonnen met knooppunt Hooipolder. Volgens de huidige planning moet dat werk in 2026 afgerond zijn.
Overlast
En dan de overlast. Inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente ondervinden overlast tijdens het werk. Dat is niet te vermijden. Het uitgangspunt is dat tijdens het werk altijd twee rijstroken beschikbaar zijn. Als de capaciteit van de weg tijdelijk minder is, wordt eerst gekeken hoe het verkeersaanbod beperkt kan worden. Ook wordt het verkeer omgeleid over wegen, die daarvoor niet geschikt zijn. We kunnen natuurlijk ook zelf proberen een steentje bij te dragen. Het sluipverkeer dat vanuit de richting Waspik komt om files op de A59 te vermijden, heeft in de afgelopen jaren al voor veel ellende gezorgd in Raamsdonk op het lint. De hoop is, dat die ellende straks ook tot het verleden zal behoren.