De fractie van Keerpunt vraagt het College over de effecten van de ‘knip’ in de Keizersdijk. Een deel van de Keizersdijk werd daarbij afgesloten voor doorgaand verkeer met uitzondering van fietsers. Fractievoorzitter Eric van Oosterhout heeft de indruk dat verkeersdrukte langs het Spant en de Rembrandtlaan is verminderd.

Metingen

Kort na de ‘knip’ zijn er metingen gedaan. De verkeersdrukte op de Keizersdijk was met liefst 60% afgenomen. Hiermee was volgens Van Oosterhout de effectiviteit van de knip bewezen. Een gedachte flinke toename van verkeer via het Spant en de Rembrandtlaan was er volgens Eric niet. Hij heeft zelfs de indruk dat sindsdien de verkeersdrukte via deze route ook is afgenomen.

Reactie

Metingen die zijn gevoel kunnen bevestigen, zijn er volgens het College niet. Er zijn op de route van Het Spant en Rembrandtlaan, sinds het aanbrengen van de knip op de Keizersdijk, geen metingen uitgevoerd waarmee het College de indruk van Keerpunt zou kunnen staven. Sinds de periode dat de knip is aangebracht ziet het College, in algemene zin, wel een ander verkeersbeeld. Vanwege corona is thuiswerken een oorzaak van een veranderd verkeersbeeld. Dat leidt aan de ene kant tot minder vervoersbewegingen en ook tot een afvlakking van spitsmomenten. Deze situatie kan inderdaad geleid hebben tot het ervaren van een lagere verkeersdruk op doorgaande wegen, zo schrijft het College.

Parkeerplaats

Zou misschien ook ‘even parkeren bij de Lidl om bijvoorbeeld naar de bakker op de Keizersdijk te gaan’, de verkeersstromen hebben verminderd. Of komt het doordat heel wat automobilisten tegen de rijrichting in aan het eind van de Zeldenrustlaan richting Lidl-parkeerplaats rijden en vervolgens langs de route bij de bibliotheek hun weg op de Keizersdijk vervolgen. Berrie Broeders kaartte dat tegen de rijrichting rijden al eerder aan.