Afgelopen twee weken was het een eigenwijze bedoeling op de Ruif! Tijdens de Kinderboekenweek zagen we het thema 'Lekker eigenwijs' in veel klassen terug. Bij de afsluiting vrijdag waren veel kinderen eigenwijs gekleed. Bijzondere kapsels, eigenwijze kledingcombinaties, verschillende schoenen en sokken, noem maar op! Kortom, we hebben weer genoten tijdens deze 'eigenwijze' Kinderboekenweek.
Op woensdag 2 oktober startte de landelijke Kinderboekenweek. Doordat dit gelijk viel met ons thema 'afval' was de opening niet zoals andere jaren. Toch zijn er in de groepen veel leesactiviteiten gedaan. Lezen, leesactiviteiten, leesprojecten en voorlezen wordt al veel gedaan gedurende het schooljaar, nu nog meer en vooral op weer andere manieren. Lezen vinden we op de Ruif namelijk heel belangrijk!
Spiderman, K3, leeuw, Foeksia
Zo zagen we in groep 4 een Boekensushi, lazen de kinderen samen in Theaterleesboeken vanuit Theek5, mochten ze de dierenkaartjes van Freek Vonk beluisteren en de quizvragen beantwoorden met de soundbox. Stagiaire juf Isa las een mooi prentenboek voor aan de kinderen en de kinderen doken in het boek tijdens het voorlezen. Wat helemaal eigenwijs was, waren de voorleesfilmpjes van de kinderen, die ze thuis maakten. In de klas lieten we deze zien en mocht de klas raden wie er aan het voorlezen was. Dat was soms erg lastig, want sommige voorlezers waren helemaal vermomd als bijvoorbeeld Spiderman, K3, leeuw, Foeksia, verstopt achter het boek of helemaal niet in beeld (maar dan liep de hond voorbij, wat erg grappig was!). Kortom wat een eigenwijze, creatieve kinderen in groep 4. Complimenten voor jullie! Natuurlijk keken we tijdens het fruit eten ook naar het Kinderboekenweekjournaal en als we een werkje klaar hadden, mocht er samen of alleen, gewerkt worden in het Kinderboekenweekboekje.
Klein snoepje
In groep 5 is naast extra veel lezen ook het boek 'Ik ben Pippi niet' doorgespit en begrepen. Hier hoorde ook een stukje film bij van de echte Pippi Langkous. Voor de juf nostalgie en voor de kinderen erg grappig. Er is ook nog voorgelezen uit een zeer spannend boek 'De dieventekens'. En tijdens de afsluiting zaten er een stel eigenwijze kinderen in de klas die achterstevoren op hun stoel lazen, in pyjama naar school waren gekomen, hun trui omgekeerd aan hadden of verschillende schoenen en sokken droegen. Juf Angélique was ook eigenwijs; alle kinderen kregen een klein snoepje bij het fruit eten.
Leesalarm
In groep 3b bij juf Lotte hebben ze de afgelopen weken nog meer aandacht besteed aan boeken dan normaal! Ze zijn onder andere in onze schoolbibliotheek gaan kijken naar alle boeken die er staan. Daarbij hebben ze gekeken naar boeken die de kinderen aanspraken en hebben ze besproken waarom juist dát boek hen aansprak. Ook onze enthousiaste bieb(groot)ouders Arie, Angelique, Gerda, Marga en Mia helpen altijd met veel plezier! Dank jullie wel, dat jullie er altijd zijn om ons te helpen! Vervolgens hebben de kinderen van juf Lotte het in de klas gehad over wat voor soort boeken er zijn. Zoals voorleesboeken, prentenboeken, spannende boeken, moppenboeken enzovoorts. Als het leesalarm af ging, zochten zij een goed plekje op in de klas om even lekker in hun eigen gekozen boek te duiken. Soms was die plek wel een beetje gek. Zo hebben sommigen op tafel gelegen tijdens het lezen, of doken ze de huis- of bouwhoek in! Naast het zelf lezen is er ook regelmatig voorgelezen. De favoriete boeken van 3b waren 'Wat rijmt er op stoep?' en het boek 'Wij gaan op spokenjacht'. Dit laatste boek was een perfect boek voor deze spannende oktober maand, want... Halloween komt eraan! Op de laatste dag zagen ook deze kinderen er heel eigenwijs uit. Broeken en shirts zaten binnenstebuiten, er werden twee verschillende schoenen en/of sokken gedragen, er werd kleding over hun eigen kleding gedragen en sommige haren zaten helemaal door de war. Wat was dit een gek gezicht, maar wat hebben we gelachen.
Dagboek van Anne Frank
Groep 8 was ook bijzonder eigenwijs tijdens de Kinderboekenweek dit jaar, zij deden alles net even wat anders. Er is veel gelezen in de klas, waarbij nu vooral de nadruk lag op het Dagboek van Anne Frank. Ook hebben zij de Kinderboekenweek afgesloten door net even alles anders te doen. Lezen op andere momenten dan de rest, een Close Reading lessenserie (begrijpend lezen) die begint op de laatste dag van de Kinderboekenweek. En ook lekker bezig zijn met het bouwen van robots voor ons thema afval. Dat maakt ons bijzonder eigenwijs!
Er werd ook voorgelezen in elkaars groepen. Zo wisselden juf Lotte en juf Daisy van groep om voor te lezen. Juf Timea ging bij juf Esther lezen en andersom. Juf Laura kwam het prentenboek ‘De koning en niets' voorlezen in groep 4 wat erg grappig was, doordat er blote billen in voorkwamen. Juf Sandra combineerde het afvalproject en de Kinderboekenweek in groep 5 met het prentenboek 'Superhelden in de dop!'.
Naast de activiteiten in de groepen was er ook een aantal keer een leesalarm voor de hele school. Kinderen uit de bovenbouw kwamen met een bel door de gangen om het leesalarm te laten horen. Iedereen moest dan meteen stoppen met de les, een boek pakken en gaan lezen. Hilarisch en soms zelfs een beetje schrikken van die harde bel als je geconcentreerd aan het werk was, want sommige bellers, die konden er wat van!
Kortom, het waren twee heerlijke eigenwijze weken met veel (voor)leesmomenten en activiteiten. Op deze manier proberen we op de Ruif weer op een andere manier aan boekpromotie én leesbevordering te doen. (Voor)lezen en voorgelezen worden is namelijk van enorm belang en natuurlijk ook heel fijn! Voor lezen geldt: oefening baart kunst. Kinderen die plezier hebben in lezen, gaan meer lezen, gaan daardoor steeds beter lezen en blijven lezen. Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven.
1.146.000 woorden per jaar
Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien. Een dagelijks leesritueel van 15 minuten zorgt voor een leven lang leesplezier! Dus blijf ook ná de Kinderboekenweek lekker eigenwijs doorgaan met (voor)lezen!