Afgelopen weekeinde vonden in de Lambertuskerk in Raamsdonk twee volledig uitverkochte Bevrijdingsconcerten plaats. Ter gelegenheid van 80 jaar bevrijding van de gemeente Geertruidenberg werkten verenigingen en instanties samen aan de indrukwekkende concerten en de bijbehorende fototentoonstelling.

Oratoriumvereniging Cantate Corde nam het initiatief voor deze concerten, die gekoppeld zijn aan de herdenking van de bevrijding, met als thema ‘Bruggen bouwen/verbinden'. Dit thema kwam volledig tot zijn recht in de samenwerking met verschillende verenigingen uit de gemeente Geertruidenberg en de opbouw van het concertprogramma.

Dat deze concerten plaatsvonden in de Lambertuskerk in Raamsdonk gaf een extra dimensie aan het geheel. Immers, in 1944 heeft hier een hevige tankslag plaatsgevonden, met veel doden en materiële schade tot gevolg. Rond de kerk stonden tijdens de concertdagen oude legervoertuigen opgesteld. Binnen was een fototentoonstelling ingericht met foto’s van de tankslag en de bevrijding. Ondanks de enorme drukte zagen veel bezoekers van de concerten kans deze tentoonstelling, die werd verzorgd door Fotoclub Raamsdonksveer, te bekijken. Deze club gebruikte materiaal dat was aangeleverd door Veers Erfgoed, Oudheidkundige Kring Geertruydenberghe en Raamsdonks Historie. De tentoonstelling zal begin 2025 te zien zijn in Theek 5. En ook hiermee zijn verbindingen gelegd tussen diverse verenigingen uit de drie kernen van de gemeente Geertruidenberg.

Voor de pauze trad Muziekvereniging St. Bavo uit Raamsdonk op, onder leiding van dirigent Wilbert Werkman. Er werden muziekstukken uitgevoerd die perfect pasten in de sfeer van de bevrijding, zoals Night before Battle, Soldaat van Oranje en Hymn to the Fallen en een gezamenlijk met Cantate Corde uitgevoerde Song of Peace van Sibelius. Dit werd afgewisseld met een optreden van vocaal ensemble s’OTTOvoces, dat een sfeervolle en ingetogen aanvulling bracht, met werken in het teken van vrede van Rachmaninov, Pärt, Ticheli en Jenkins. Alles prachtig en zuiver a capella gezongen.

Afgesloten werd met een gezamenlijk uitgevoerd Land of Hope and Glory, waarbij het publiek werd uitgenodigd mee te zingen. Hier werd enthousiast gehoor aan gegeven en de Lambertuskerk schudde op zijn grondvesten.

Het eerste deel bleek een uitstekende opmaat voor het programma na de pauze. Het was de beurt aan Cantate Corde om onder begeleiding van Möbius Ensemble Tilburg het bekende en verrassende The Armed Man: A Mass for Peace van Karl Jenkins ten gehore te brengen, een stuk dat zijn première beleefde in 2000 en wat inhoud betreft nog steeds actueel is. Zonder al te religieus te zijn, komen in deze compositie teksten uit diverse wereldgodsdiensten bij elkaar, afgewisseld met meer wereldse teksten rond oorlog en vrede. Het multiculturele karakter van de concerten kreeg een extra dimensie door de live gezongen indringende en indrukwekkende oproep tot gebed door imam Ali Türk uit Dordrecht aan het begin van het muziekstuk.

Het publiek was onder de indruk van de verrassende wijze waarop The Armed Man door Cantate Corde onder leiding van dirigent Carl van Kuyck werd vertolkt. Men vond het ontroerend en prachtig. Zat men op momenten ingetogen te luisteren naar het Kyrie of Benedictus, dan werd men op andere momenten opgeschrikt door de onverwacht heftige uitspattingen van met name de slagwerkers. Indrukwekkend was het muziekstuk Charge (Ten aanval), met aan het eind een angstaanjagende warboel van geluid van de zangers en musici, gevolgd door een intense stilte en The Last Post van de trompet.

Nadat de laatste noten van het concert hadden geklonken in het slotkoraal, was er een bevroren moment van echte stilte in de zaal, waarna het applaus van het enthousiaste publiek losbarstte. Een terecht applaus, waarmee deze indrukwekkende en succesvolle concerten werden afgesloten.