JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingezonden mening

Dorpsraad over verkeersproblematiek

Bij de bespreking van het onderwerp het ’Koersdocument Oostflank’ kwam ook een eventuele ontsluitingsweg dan wel rondweg in Moergestel aan de orde.

Met de komst van in elk geval twee nieuwe wijken, Oostelvoortjes 2 (Heiligeboom) en Moergestel Noord, zullen er ongeveer 450 woningen bijgebouwd worden.

Tel daarbij op het voornemen om 50 Flexwoningen te bouwen aan de Scheerman, autonome groei en overige bouwprojecten en het is volstrekt duidelijk dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de verkeersdruk in ons dorp en het buitengebied, terwijl de maximaal toelaatbare verkeersintensiteit op diverse plekken reeds wordt overschreden. Rekenend met het kencijfer 7 (aantal voertuigen per werkdagetmaal) x 500 woningen komen er reeds circa 3500 voertuigbewegingen bij. Al sinds jaar en dag nemen politieke partijen in hun verkiezingsprogramma op dat er iets moet gebeuren aan de verkeersveiligheid in de kom van Moergestel. Door de komst van de nieuwe wijken zal ook de verkeersdruk buiten de kom toenemen. Ook deze belangen dienen in de afweging meegenomen te worden.

Maatregelen

De toename van de verkeersintensiteit (niet alleen in Moergestel) vraagt om maatregelen. De verbreding van de A58 is uitgesteld en de vraag is wanneer en of dit weer wordt opgepakt. Gezien de precaire situatie van de overheidsfinanciën kan dat nog wel even op zich laten wachten en van uitstel kan afstel komen. Met de opwaardering van de N65 lopen we het risico dat het juist verkeer aantrekt dat uiteindelijk voor een gedeelte op de A58 uitkomt. Bij een calamiteit op de A58 wordt ons dorp een sluiproute waar veel automobilisten gebruik van maken. Op gezette tijden loopt het ook vol op de Akkerweg (T31).

Dat er iets moet gebeuren staat voor de Dorpsraad dan ook als een paal boven water. Naast allerlei ingrepen die we op het huidige wegenstelsel kunnen toepassen, denk aan versmallingen, verbod voor vrachtverkeer en zwaar landbouwverkeer al of niet op gezette tijden, verkeersborden, éénrichtingsverkeer en andere ingrepen, zal dat niets afdoen aan het aanbod van het verkeer. En met de nieuwe woonwijken zal dit fors toenemen, voornamelijk in de kom en het buitengebied rondom de nieuwe wijken (waaronder o.a. Heiligenboom, Stokske en Waterhoefstraat)

Daarom is er steeds vaker sprake van een nieuwe ontsluitingsweg of rondweg die grotendeels de overlast kan beperken/wegnemen. Maar waar? Elk idee of initiatief heeft zijn nadelen of problemen. Natuurlijk zitten buurtbewoners waar zo’n weg evt. zou kunnen komen hier niet op te wachten. Begrijpelijk. Op andere plaatsen komt de natuur in het geding, lopen we tegen beperkingen aan in verband met beschermd gebied of waardevol natuurgebied. Of de nieuw aan te leggen weg geeft plaatselijk zodanig overlast dat ook dat niet wenselijk is. En toch zullen we met elkaar tot een oplossing moeten komen. Nog meer druk op met name de kom van Moergestel is zeer onwenselijk en onverantwoord.

Noodzaak

Ook bij de gemeente is de noodzaak doorgedrongen. Daarom heeft zij Sweco opdracht gegeven om een onderzoek in te stellen, los van emotie en subjectiviteit, hoe het gesteld is met de verkeersproblematiek en welke mogelijkheden er zijn voor een evt. nieuwe ontsluitingsweg. Daarnaast wordt het verkeersplan van 2019 herijkt en gekeken welke maatregelen (op kortere termijn) uitgevoerd kunnen worden. Als het onderzoek van Sweco gereed is, vermoedelijk met een maand of twee, en het rapport is verschenen, zullen er bijeenkomsten zijn met de bewoners van Moergestel om het rapport te bespreken en hier commentaar op te geven.

Tenslotte zal de raad een uitspraak moeten doen en moet er een besluit worden genomen.

De Dorpsraad is niet op voorhand voor of tegen welke variant van een rondweg dan ook. De meest haalbare variant, gedragen door de bevolking van Moergestel, is wat de Dorpsraad betreft de beste. Niks doen is geen optie.

Namens de Dorpsraad Moergestel, Wil Oerlemans en Jef van de Sande