Middels een themaweek werd door leerlingen uit leerjaar één en twee van De Leertuin stilgestaan bij onderwerpen als vluchtelingen, de multiculturele samenleving en integratie. In verschillende klassen van De Leertuin zitten kinderen die afkomstig zijn uit landen waar oorlog en geweld voorkomt. Gedurende de themaweek werden gastlessen en workshops gevolgd en wilde de school vooral ruimte bieden voor verschillende meningen. Met succes want zowel leerlingen als ouders reageerden positief op het initiatief.

Door de redactie - Binnen het project ‘Geef vrijheid een gezicht’, probeerde het Kempenhorst College verhalen uit de Tweede Wereldoorlog samen te brengen met de verhalen van mensen die nu vluchten uit andere landen. Dit werd gedaan door een gevarieerde themaweek in te richten, waarbij ruimte was voor activiteiten uit alle zeven VMBO profielen die binnen het Kempenhorst College worden aangeboden. Zo was er aandacht voor kunst, werden er pannenkoeken en koekjes gebakken, vond er een Hollandse spellen kermis plaats en werd een introductie in het Oirschotse verzorgd. Maar er werd ook gesport, spullen ingezameld én gewerkt. Zo gingen leerlingen vanuit groen helpen om de stoep op te knappen en die van techniek zetten kasten in elkaar. De school zocht tijdens de themaweek echt de verbinding met het lokale AZC; verschillende activiteiten vonden daar op locatie plaats, bij andere kwamen de bewoners juist richting de school. Zodoende hadden bewoners en leerlingen de mogelijkheid om de verbinding met elkaar aan te gaan. Het is slechts een greep uit alle activiteiten, buiten kijf staat dat het een memorabele week was waarin werd gelachen en leuke dingen werden ondernomen, maar waarin ook ruimte was voor een serieuze noot en men van elkaar kon leren en naar elkaar kon luisteren.

Best wel spannend

Omdat onderwerpen als deze momenteel behoorlijk beladen zijn, was de organisatie bij aanvang ergens wel huiverig voor de reacties. In de informatiebrief stond dan ook aangegeven dat het Kempenhorst College geen stelling neemt in de discussie maar er wel voor wil zorgen dat ál hun leerlingen zich gehoord en begrepen voelen en vanuit verschillende perspectieven leren kijken. Achteraf zorgde de week voor kippenvel, juist vanwege de ontroerende reacties van de deelnemers. De school organiseert elk jaar een themaweek met telkens een ander onderwerp en doel.