JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingezonden meningen

Parkeren in Oirschot

De gemeente is naarstig op zoek naar ruimte voor veertig parkeerplekken dicht bij het centrum om de markt gedeeltelijk autovrij te maken. Een democratisch proces waarbij ik voorzichtig wil wijzen op de saaie Parade in Den Bosch die resulteerde na het autovrij maken De zoektocht heeft geresulteerd in een voorstel tot aanschaf van de villa tegenover Joris. Om dat te kunnen moet echter ook het hoekhuis aan de Gasthuisstraat worden gekocht en weer verkocht. Kosten € 3 miljoen.

Na aftrek van de verkoop resteert een kostprijs voor 40 plaatsen van minimaal € 1.5 mln. Ca € 40.000 per plek. Dat terreintje zal een uitbreiding van het grote terrein tegenover Joris betekenen. Over dit terrein een klein verhaaltje voor de jongeren onder ons.

Het ontstond twintig jaar geleden na afbraak van een Rabobank en de Oude Enck. Er waren drie eigenaren t.w. de gemeente, de Rabobank en een woningbouwvereniging uit Hilversum. Men ontwikkelde gezamenlijk een prachtig plan met een aantal torens met zorgappartementen volledig onderkelderd om te parkeren. Joris zou er eventueel de zorg verlenen.

De constituerende vergadering vond plaats in Joris. Aanwezig: Heren van de respectievelijke eigenaren en de directie en Raad van Toezicht van Joris waar ik toe behoorde.

Het ging al direct mis. De directeur van de woningbouwvereniging eiste dezelfde financiële behandeling als de gemeente. Dat zou de gemeente geld kosten. Je voelde direct dat de beide heren van de gemeente en de woningbouwvereniging, “echte haantjes”, elkaar niet lagen. De vertegenwoordiger van de gemeente hield star vast en gaf niet toe, hoewel het om een relatief laag bedrag ging.

De gevolgen van deze starheid zijn nu nog steeds merkbaar want het plan werd afgeblazen. Inmiddels, twintig jaar verder, is het nog steeds deels een kale vlakte met, naar ik aanneem, nog steeds woonbestemming.

Omdat de medewerkers van Rabo steeds bij de Poort parkeerden werd besloten het tijdelijk in te richten als parkeergelegenheid. Tijdelijk en dat is logisch want het is een prachtige plek om woningen te bouwen. Dat betekent echter dat op termijn ons parkeervraagstuk veel groter is dan de schamele veertig plekken waar de gemeente nu naar op zoek is…….

Nu een paar mogelijke oplossingen:

Het Princeehof bevat ca. 100 plaatsen. Ondergrondse parkeerplekken kosten ca. € 40.000 per plek en het kan, onder voorwaarden , ook 30% goedkoper. Voor € 3 a € 4 miljoen kunnen we daar dus 100 plekken bij creëeren.

Verder is er, slechts vijf minuten lopen verder, het terrein van de Boerenbond. Dat is gekocht door een projectontwikkelaar met het oogmerk “wonen” Die bestemming heeft het thans nog niet en bovendien is er grote kans dat er nooit woningen gebouwd mogen worden vanwege de verbreding van de A 58. Als de gemeente dat gebied zou kopen kan er daar een echte parkeergarage ,ook bovengronds met eventuele etages, aangelegd worden.

Dat zijn structurele oplossingen en geen lapmiddelen. Ik wens de raadsleden veel wijsheid toe

Gerard Vinke,

Oirschot