Woningbouwprogramma
Het college heeft het Woningbouwprogramma 2025 vastgesteld. In 2024 zijn 312 nieuwe woningen opgeleverd. Daarmee werkt Oosterhout zichtbaar aan de afspraken uit het Volkshuisvestingsprogramma en de Woondeal. In 2025 gaan we hiermee door. We bouwen verder aan een mix van woningen, met extra aandacht voor betaalbare en middeldure huizen, omdat daar veel vraag naar is. Ook voegen we nieuwe locaties toe, zoals de Bouwlingstraat (locatie Hanze College – Kanaalzone), Spoorstraat 46/46a in Dorst en Rulstraat 9b. Samen leveren die 179 woningen op.
Prestatieafspraken 2026-2030
Het college heeft besloten de prestatieafspraken voor 2026 tot 2030 tussen Thuisvester, Huurders Vereniging Oosterhout en de gemeente Oosterhout vast te stellen. De drie partijen leggen hierin vast wat ze van elkaar verwachten en welke doelen en prestaties van 2026 tot 2030 behaald moeten worden. De afspraken richten zich op vijf hoofdthema’s: beschikbaarheid van woningen, betaalbaarheid, leefbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid, en huisvesting van specifieke doelgroepen (wonen & zorg). Op 4 december ondertekenen de drie partijen deze prestatieafspraken.
Verduurzaming Weststad
Bedrijventerrein Weststad sluit aan bij de provinciale aanpak Grote Oogst om samen met ondernemers en de provincie te werken aan verduurzaming. Het college van b. en w. heeft besloten in te stemmen met een bijdrage van €250.000, verdeeld over vier jaar, als cofinanciering naast bijdragen van de provincie en ondernemers. Het programma richt zich op energietransitie, circulariteit, klimaatadaptatie en stikstofreductie. In de komende maanden worden samen met ondernemers kansrijke projecten uitgewerkt, zoals energiehubs, een waterstofnetwerk, circulaire inrichting en klimaatadaptieve voorzieningen.
Verder heeft het college:
- besloten de ontwerpen voor de fietsoversteken en het vrijliggende fietspad aan de Statendamweg vast te stellen, en de raad voor te stellen krediet beschikbaar te stellen voor de verbetering van de fietsvoorzieningen;
- besloten het definitieve ontwerp voor de nieuwe Kruidenlaan vast te stellen. De straat wordt ingericht als 30-km/uur-zone en er een extra riool komt om regenwater beter af te voeren.;
- besloten om de verkeerslichten bij de Burgemeester Elkhuizenlaan en de Kruidenlaan, inclusief de oversteek bij de Effentweg, te vervangen door een i-VRI. Een i-VRI is een ‘slim’ verkeerslicht dat beter kan inspelen op drukte op de weg en daardoor zorgt voor een veiliger en vlotter verkeer.;
- besloten om de tarieven voor MOOVE-medewerkers stapsgewijs te verhogen zodat ze kostendekkend zijn en vanaf 2028 jaarlijks te indexeren.