Op social media is het ’Boe’ en ’Bah’ niet uit de lucht. Hoe kon de gemeente nu zo een gedrocht op het prachtige modderveldje van het Vrachelsplein wegzetten. En ook dat appartementencomplex dat er ineens werd opgetrokken op dat modderveldje... Hoe dan?
Lang was het een geliefd leeg lelijk veld, met veel verkeerd geparkeerde auto’s. Klagende social media-partners genoeg, toen er ineens reuring kwam aan de kop van de Bronstijd. ”Een appartementencomplex? Dat wisten wij niet, hoor, toen wij hier kwamen wonen. En dat kunstwerk? Een hoop oud ijzer voor zoveel geld? En dan bij de onthulling een tent wegzetten, zodat de genodigden droog staan? Van de gekke!” Je hebt ze erbij, hè... van die zuurpruimen.
Wethouder Kastelijns mocht een praatje maken, waarna een gewogen delegatie vanuit de gemeente met ontwerper Jeroen Verdaasdonk het kunstwerk Dolium ’opende’.
Jeroen Verdaasdonk, een Oosterhoutse kunstenaar, zag voor het Vrachelsplein een fantastische inrichting voor zich. Hij legde contact met de gemeente en samen kwamen ze tot deze inrichting. Een opengewerkte vaas, die bij opgravingen op deze plek zijn gelijke vond. Het kunstwerk werd in 3D geprint en kent in Europa qua formaat geen gelijke. Het plein en plantsoen er omheen werd met hergebruikt materiaal uit de binnenstad aangelegd.
En weinigen weten dat Jeroen ooit nog lid is geweest van stichting BOCK, waar hij wellicht het virus op het gebied van grote stedelijke blikvangers opliep van Piet Hohmann, de maker en bedenker van veel Oosterhoutse kunst in de openbare ruimte. Laat Jeroen maar eens vaker meedenken in deze. Wordt Oosterhout mooier van!
CvA