Het gaat (natuurlijk) over de plannen die er bestaan om op de hoek van de Keiweg en Ridderstraat appartementen te gaan bouwen. Officieel heet dat ‘ontwerpbestemmingsplan Centrum 2017, herziening (Keiweg – Ridderstraat).’ Een groepje mensen onder leiding van Frits Schuitemaker en Theo Michielsen is daar niet mordicus tegen, maar heeft wel ernstige bedenkingen. In een brief aan de gemeenteraad en het college schrijven ze dit:
Geachte Raad en College van Oosterhout.
Wij maken onoverkomelijk bezwaar tegen het voorliggende ontwerpbestemmingsplan en verzoeken u horende onze argumentatie geen doorgang te verlenen.
1 De verkeerssituatie Keiweg en kruising Keiweg - Ridderstraat is levensgevaarlijk. Door manipulatie is op instigatie van de gemeente in het recentere verleden het kruispunt ingericht naar de huidige, naar gebleken is, levensgevaarlijke situatie. Multipele aanrijdingen met ook meervoudige persoonlijke letsels, blijvende invaliditeit en zelfs een dodelijke verongelukking als resultante.
Op deze consequentie, veroorzaakt door het gemanipuleerde kruispunt, hebben wij als stichting u meermaals geattendeerd. Als stichting met de intentie van veiligheid en leefbaarheid in onze woonomgeving zijn wij stelselmatig genegeerd.
Het nu voorliggende plan voorziet in nota bene een nog verdere verslechtering van de verkeerssituatie door nog verdere versmalling van de Keiweg. De gemeente Oosterhout is kennelijk voornemens voor het plan een strook Keiweg te verkopen! Verdere verenging van de Keiweg door toe te staan tot op 2 meter van de rijbaan 5 ½ etage hoog te gaan bouwen.
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid achten wij juist het verbreden van de Keiweg geïndiceerd. Terugleggen van de rooilijn aan de westzijde naar die van De Doelen maakt een steeds door ons bepleit vrijliggend fietspad mogelijk aansluitend op een rotonde conform die aan de Ridderstraat – Abdis van Thornstraat.
2 Vanwege de te grote omvang ten opzichte van de locatie van de bouwplannen vreest de buurt voor verkeersoverlast. Verdere toenamen van de overbelasting van de Keiweg en ondanks dat zelfs de bergingen van de woningen zijn opgeofferd voor parkeerplaatsen wordt niet voldaan aan de parkeernorm. Resultante: ongewenste toename parkeerlast in de wijk.
Het proppen van veel woningen op een te klein oppervlak leidt tot kleine kotjes, bergingen op de van daglicht verstoken gang van slechts 2 meter breed en slechts bereikbaar met een tweetal enkele liften. Alzijdig onveilige entrees. Resultante: niet bij de locatie passende beperkingen van het woongenot en waarbij nota bene alleen de welgestelden de doelgroep vormen.
3 Daarenboven gaat het voorliggende plan voorbij aan de provinciale planning van in-stedelijke inbreiding vastgelegd in “De cultuur historische waardekaart herziening 2024”. Dit voorziet in de mogelijkheid van verstedelijking van het hele gebied Keiweg – Ridderstraat – Kastanjedreef-Keiweg.
In plaats van 60 woonkotjes zouden hier een veelvoud ontwikkeld kunnen worden nu volgens de landelijke regeling 30-40-30. De Keiweg kan zo naar het westen verbreedt. Met half-verdiepte onderkeldering is het parkeerprobleem voor de toekomstige bewoners en tenminste ook de huidige bewoners van “De Doelen” op te lossen en waarmee lucht wordt gegeven aan de parkeerproblemen van de hele wijk.
Verder verzoeken wij u geen ontheffing in het kader van de “Hogere waarden wet geluidshinder (Keiweg -Ridderstraat)” te verlenen en alles in het werk te stellen om het weggeluid ook indachtig de huidige bewoners rondom het project te beschermen.
Wij suggereren u zelfs om in het laatste hier helemaal geen besluit te nemen omdat, als ingegeven, de verkeersveiligheid het in uw besluitvorming niet wint van de financiële belangen voor de projectontwikkelaar, wij deze zaak aan de Raad van State zullen willen laten toetsen.
Verder willen wij u vragen de projectontwikkelaar op te dragen zich als gast in de gemeente Oosterhout te gedraagt en zijn bewust gecreëerde verkrotting opruimt.
Wij staan een veilige en optimale inrichting van het hele Keiweg – Ridderstraat – Kastanjedreef – Keiweg terrein voor. In een veilige omgeving goed wonen en delen in geval van schaarste volgens de daarvoor staande regels. Afwijken van de actuele inrichtingsmogelijkheden door een ondoordachte gedeeltelijk inrichting nu, met vervolgens onmogelijkheid tot latere optimalisatie, wijzen wij af.
In de bijlage treft u nadere argumentatie aan en hebben wij de uitkomst van de omgevingsdialoog toegevoegd zodat u deze kunt toetsen aan dat wat de projectontwikkelaar heeft weggelaten. Tevens kunt u daar uit opmaken dat het ons allen ernst is.
Samengevat: Onze oproep aan De Raad en Het College van Oosterhout de veiligheid en leefbaarheid leidend te laten zijn en geen grond van de Keiweg vrij te geven voor bouw, de verkeersveiligheid van de Keiweg ten spoedigste ter hand te nemen en de actuele plannen voor in-stedelijke inbreiding te nader te onderzoeken. Voorts de opdracht te geven aan de projectontwikkelaar zich als gast in onze gemeente te gedragen en zijn rotzooi op te ruimen.
Of het allemaal ook echt doordringt tot onze bestuurderen moeten we afwachten. Dat die er voorlopig nog niet vanaf zijn is ook wel duidelijk.
evr
(foto Casper van Aggelen)