In de filetop 3 is de A27 de onbetwiste kampioen: een eerste én tweede plek maar liefst. Hoog tijd voor een ingrijpende operatie: de snelweg wordt over een lengte van 47 km verbreed. Met vier nieuwe bruggen op het traject en een facelift voor knooppunt Hooipolder. Binnenkort gaat de patiënt onder het mes en dat gaan alle weggebruikers merken. Daarom organiseerde SDG Lokaal afgelopen donderdag een bijeenkomst bij Antea om de gevolgen voor Oosterhout in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen.

De bijeenkomst vond plaats in het bedrijfsrestaurant van Antea aan de Beneluxlaan met van daaruit een goed uitzicht op die A27. Op 31 januari wordt het startschot gegeven van de wegverbreding tussen Houten en Hooipolder. Daarnaast vindt nog het nodige onderhoud plaats. De klus wordt geklaard door bouwcombinatie ALSÉÉN, bestaande uit Ballast Nedam en Fluor Infrastructure. Een gigantisch project waarbij 47 km onder handen wordt genomen met daarin vier grote bruggen. De Keizersveerbruggen worden vervangen door twee nieuwe bruggen. Misschien is er iemand die interesse heeft in deze stalen kolossen? “Wel zelf komen ophalen!” grapte Gerko Huisman, mobiliteitsadviseur bij Rijkswaterstaat.

Stoplichten

Huisman wond er geen doekjes om: de verkeerslichten op de kruising met de A59 blijven gedeeltelijk staan. En ja, da’s een centenkwestie. Het hele project kost immers al zo’n 2,5 miljard euro. Voor een betere doorstroom op het knooppunt Hooipolder komen er fly-overs en fly-unders voor de rechtsaffers. De huidige afrit 34 bij Raamsdonksveer verdwijnt en er komt bij afslag 33 een nieuwe verbindingsweg naar Raamsdonksveer met een brug over de Donge. Dit stuk van het traject is waarschijnlijk eind 2026 klaar. Het tracé bij Houten wordt rond 2031 afgerond.

Actieplan

Om de hinder te beperken voor bedrijven en hun medewerkers heeft de overheid al in een vroeg stadium enkele hulplijnen ingeschakeld. Zo kunnen ondernemers gratis advies krijgen van Brabants Mobiliteitsnetwerk. Adviseur Brigitta Jansen legde uit dat ze een mobiliteitscheck houden: is thuiswerken of een fietsplan interessant? Van werknemers die op e-bike of fiets gaan forenzen, blijft de helft naar het werk fietsen. Da’s gezond en duurzaam. Enkele grote werkgevers, als Martens, Unica, gemeente Oosterhout en Amphia zijn al bezig met zo’n actieplan. En natuurlijk moeten we ook hier ons verstand gebruiken, dus de spits mijden en niet allemaal op dinsdag en donderdag naar het werk willen.

‘Ons Brabant Fietst’ is bezig met een proefpoule waarbij bedrijven acht weken gratis kunnen meedoen met drie fietsen, vertelde programmamanager Etiënne Lataster. Omdat onze auto’s 98% van de tijd stil staan is de deelauto ook een goede oplossing, legde Bram van ‘Onze Auto’ uit. Zet voor de werknemers een deelauto bij het bedrijf voor externe afspraken, zodat ze toch op de fiets naar het werk kunnen. “Elke uitdaging brengt kansen,” zei Duncan Buisman van SDG Lokaal tot slot. Als bedrijven daar nu mee aan de slag gaan, plukken we straks de vruchten. Dat scheelt dan hopelijk wat fileleed tijdens deze ingrijpende A27-operatie. De overheid start volgende week met een bewustwordingscampagne over de wegwerkzaamheden. Maar dat er files komen, wordt zeker een waarheid als een heilige koe.

CC (foto’s Casper van Aggelen)