Nagenoeg iedereen kent de rotonde wel op het eind van de Tilburgseweg, vlak voor de brug over het kanaal. Kijk je links dan zie je garage Braat. Pal daarachter zat ooit de Praxis en daar weer achter wat kantoor-achtige gebouwtjes. Welnu, dat hele gebied is opgekocht door Thuisvester en projectontwikkelaar Ten Brinke en die gaan er vier woontorens met in totaal 295 appartementen bouwen. Althans, dat zijn de plannen. “De hele procedure moet nog in gang gezet worden”, aldus Pierre Hobbelen van Thuisvester, “maar dat is wel de bedoeling ja.”

Kijk, lelijker dan het er nu allemaal uitziet kan bijna niet, die rechterkant van de Esdoornlaan. Hieronder zoals Thuisvester de plannen omschrijft.

Project

Het voornemen is om de huidige bebouwing te slopen en op deze locatie nieuwbouw te realiseren. De nieuwbouw bestaat uit vier woongebouwen met verschillende hoogten. De woongebouwen worden met elkaar verbonden door een collectieve (semi-) openbare ruimte in de vorm van een verblijfsdek. Parkeren vindt hoofdzakelijk plaats op eigen terrein, deels onder het gemeenschappelijk dek (uit het zicht). In de programmatische invulling van de ontwikkeling is rekening gehouden met een grote diversiteit aan woningtypen (o.a. sociale huur, middel dure huur/koop en de vrije sector huur/koop), waarmee een diversiteit aan doelgroepen in hun woningbehoefte bediend kan worden. In het plan worden +/- 295 appartementen gerealiseerd waarvan ca 90 stuks sociale huurwoningen.

Setbscks

De woongebouwen worden langs de Tilburgseweg en het Wilhelminakanaal gepositioneerd om daarmee aan te sluiten op de omgeving en de reeds ingezette bebouwing langs het kanaal en de Tilburgseweg. Met verschillende uitbouwen op de onderste bouwlagen worden de woongebouwen op hun plek verankerd en krijgen entrees een logische plek aan het dek of op maaiveld. In de bovenste lagen geven setbacks lucht aan het plan, in relatie tot de omgeving en de onderlinge opzet van gebouwen. De ontwikkeling wordt daarnaast gekenmerkt door haar groene invulling van het verblijfsdek dat met diverse taluds aansluiting zoekt met de nabije omgeving. Het verblijfsdek is geheel autovrij en toegankelijk voor bewoners, bezoekers en omwonenden. Door aan te sluiten bij de bestaande bebouwingshoogte, de groene taluds en verschillende niveaus in groen (laag en gevarieerd groen met een diversiteit aan beplanting) ontstaat er nieuw divers en aantrekkelijk gedifferentieerd woon- en leefgebied dat goed aansluit bij de nabije omgeving.

Proces

Voor het initiatief is er vanuit een stedenbouwkundig structuurontwerp toegewerkt naar een schetsontwerp. Dit heeft geresulteerd in een overwegend positieve omgevingsdialoog in zowel eind 2022 als 2023. Vervolgens is het (ontwerp) bestemmingsplan opgesteld en dit is eind 2023 ter inzage gelegd. Momenteel wordt in samenwerking met de gemeente Oosterhout aan de verdere technische uitwerking gewerkt. Het streven is hierbij om eind 2025 / begin 2026 te starten met de realisatie.

Of het er ook allemaal zo uit komt te zien is nog even afwachten dus, maar lelijker dan het er nu is kan bijkans niet.

evr

(foto’s Casper van Aggelen)