Tja, Galvanitas …. Dat hele project daar draaide voor een groot deel op de inbreng van MOYA, dat museum annex galerie aan het kanaal. “Wij hadden graag deel uitgemaakt van het toekomstige programma, maar dat bleek helaas niet haalbaar”, aldus Robin van der Helm en Geert Kollau. “We snappen dat er nu opnieuw gepuzzeld moet worden, maar kopen of huren daar was gewoon te duur.”
Of die puzzel gelegd kan worden kun je je afvragen. De scepsis die er rond de ontwikkelingen op dat hele terrein bij velen was blijkt dus ook terecht. Vermoedelijk komen daar alleen appartementen en huizen, hoe mooi het ook werd voorgesteld als ‘culturele hotspot’. In de winter niet warm te stoken, in de zomer kapot gaan van de hitte. Het kon niet uitblijven. Bovendien verkopen woningen ook een stuk gemakkelijker dan kunst. Vermoedelijk zal de verhuizing van H19 naar dat terrein nu ook definitief van de baan zijn, ook al gelet op de bezuinigingen die eraan zitten te komen.
Drijfveer
Het bisdom en de parochie hebben de Antoniuskerk en het parochiegebouw De Vinder verkocht aan ’De Vliegende Groene Draeck BV’ (familie Pronk). De kogel is dus door de kerk en eind november is de sleuteloverdracht. De nieuwe eigenaar heeft plannen om de Antoniuskerk te herstellen en in functie te transformeren tot een inspirerende en toegankelijke ruimte die dit gebouw weer de aandacht geeft die het verdient. Hierbij is het herstel en behoud een belangrijke drijfveer. De voormalige kerk zal door MOYA (Museum Of Young Art) worden ingericht als uniek kunstpodium, maar ook een sterke lokale binding met de omgeving. MOYA heeft de afgelopen jaren in de hallen van de Galvanitasfabriek iets heel bijzonders neer weten te zetten.
Aanpassingen
MOYA en dit prachtige gebouw vormen een fraaie combinatie. “In de aanloop naar de aankoop was vooral de inschatting van het herstel, onderhoud en de inrichting een spannende factor”, aldus Van der Helm. “De eigenaar richt zich op het herstel van de buitenkant, wij ontfermen ons over de binnenkant. Hierbij kijken we ook hoe we zonder constructieve aanpassingen toch wat meer bruikbare ruimte kunnen toevoegen”.
Geert Kollau en Maike Hüsstege zijn de curatoren (zij die de kunst uitzoeken), Youri van ’t Hul staat de club juridisch bij, Maartje Heikamp zorgt voor de zakelijke evenementen, Robin van der Helm is voorzitter en Reza Poot regelt de HR.
Bloot
En nu? Mogen er in de voormalige kerk ook blote beelden komen? “Kunst kan schuren en nee, we gaan ons niet richten op bidprentjes”, lacht Van der Helm. “Het bisdom heeft wel eisen gesteld aan de invulling van het gebouw voor de verkoop. Een discotheek zal er dus niet komen. En we gaan geen godslasterlijke zaken tentoonstellen. En nee, huwelijken of begrafenissen kunnen er ook niet, die zijn kerk-gebonden en dit is geen kerk meer hè. Wel is het, temidden van de kunst, een prachtlocatie voor voorstellingen, symposia, congressen, vergaderingen of gelijksoortige evenementen.”
Kaarsje
Het voormalige parochiegebouw De Vinder wordt een kleinschalig kinderdagverblijf, De Tuinfluiters. ‘Deze samenwerking belichaamt een harmonieuze balans tussen het behouden van historische waarde en het creëren van een eigentijdse en levendige bestemming. Verleden en heden gaan hand in hand een nieuwe toekomst tegemoet’, aldus het persbericht. ‘De herbestemming van de Antoniuskerk belooft een belangrijke bijdrage te leveren aan het culturele en maatschappelijke landschap van Oosterhout.’ De Mariakapel blijft open voor een moment van stilte en het opsteken van een kaarsje. De omgeving krijgt op korte termijn een uitnodiging om kennis te maken met Moya en De Tuinfluiters, zodat ze toelichting kunnen geven op hun toekomstige plannen.
evr