Zevenentwintig oktober stapte ik op de fiets om eens te kijken naar de voortgang van de snelfietsroutes waar Oosterhout bij betrokken is. Mijn nieuwsgierigheid, ook uit oogpunt van de Fietsersbond, was opgewekt omdat bleek dat de gemeente Rijen reeds het snelfietspad Tilburg/Reeshof-Breda had doorgetrokken tot de nieuwe tunnelbak van de Vijf Eikenweg. Een prachtig pad.

Hoe het in Rijen loopt moet ik nog bekijken maar het ziet er goed uit. Voor Oosterhout zou een doorsteek naar en over de Broodbaan een goede oplossing voor verlenging van het Rijense stuk snelfietspad zijn om zo op het fietspad langs de Rijksweg te komen. Daar is echter nog niets door Oosterhout ondernomen. Hetzelfde geldt voor het verlengde van het reeds door Rijen aangelegde snelfietspad langs de Rijksweg richting Breda. Ook daar is door Oosterhout nog niets aangedaan. Zou men in Rijen dan toch ondernemender zijn dan in Oosterhout en is de vloek van “Eerst eten” op Oosterhout blijven rusten?

Oosterhout heeft nog niets gedaan aan haar deel van het snelfietspad van Tilburg naar Breda. Hetzelfde geldt trouwens voor Breda. Ook daar is nog geen spa de grond in gegaan. Hoeveel vergaderingen zijn aan deze snelfietsroute wel niet gewijd? Vele, sinds 2012!

Hierna fietste ik naar Wilhelminakanaal Noord. Daar is Oosterhout bezig het goede fietspad langs het Wilhelminakanaal vanaf de Everdenberg richting Dongen als snelfietspad in te richten. Nog sneller dan het oude fietspad? Beton van 20 cm dikte heeft het asfalt vervangen en het fietspad is ±1 meter breder geworden. Geen mol zal meer schade aanrichten en ook wortelopdruk is voorgoed verholpen. Een fietspad dat meegaat tot de jongste dag! Tot half november is het pad officieel gesloten voor fietsers. Oosterhout is met haar deel van het fietspad gekomen tot de grens met Dongen. Dongen heeft nog niets gedaan en zoals het eruitziet zal dit ook niet snel gebeuren. Dat maak ik bij leven niet mee. Iedereen die fietst kan zien dat Dongen geen snelfietspad kan doortrekken naar de fietsbrug.

Het maakt me treurig! Had de gemeente het fietspad eerst doorgetrokken naar het westen (fase 2), richting het Lukwelpark, dan had dat direct zoden aan de dijk gezet. Daarna had Oosterhout kunnen wachten op Dongen! Heel lang wachten!

Jan ter Haar, secretaris Fietsersbond Oosterhout