Als je Jos vraagt hoe hij een energiecoachgesprek begint, zegt hij: als vrijwilliger van ECLoZ vertel ik bij de kennismaking wat ECLoZ doet, namelijk het opwekken en leveren van duurzaam opgewekte zonne- en windenergie en het geven van informatie en adviezen over besparen van energie. En voor dat laatste kom ik natuurlijk. Ik vraag wat de beweegredenen zijn van de klant voor een energiecoachgesprek en ik geef aan wat ze van het energiecoachgesprek mogen verwachten.

We praten over het huis en het huidige energiegebruik, of er al besparingsmaatregelen getroffen zijn, zo ja, welke? Daarna komen de wensen aan bod, zoals een lagere energierekening, zonnepanelen, een warmtepomp, et cetera. We maken een rondje door het huis en bekijken de situatie en wat voor apparaten er zoal aanwezig zijn.

Wat kan zo’n energiecoachgesprek opleveren?

Tijdens zo’n rondje wees ik op de waakvlam van de gashaard. We gingen na hoeveel gas deze gebruikt en kwamen op zo’n 295 m3 per jaar. Kosten hiervan ca. € 400, dat is energie die gewoon in rook opgaat en zonde is van het geld. De genoemde hoeveelheid energie is ongeveer gelijk aan het elektriciteitsverbruik van een huishouden voor een heel jaar.

De energiecoach heeft een keur aan middelen ter beschikking om energiegebruik, luchtkwaliteit, temperatuur van objecten te meten: een infraroodmeter, CO2-meter, energiemeter en natuurlijk, indien aanwezig, de slimme meter van de energieleverancier. Op die laatste kunt u zelf ’s avonds voor het slapen gaan, wanneer alle gangbare apparatuur is uitgeschakeld, controleren hoeveel stroom er nog gebruikt wordt. Tevens kun je met de aanwezige (slimme) energiemeter grootverbruikers opsporen door deze aan/uit te schakelen en het effect hiervan af te lezen op de meter.

Een energiecoachgesprek duurt gemiddeld zo’n anderhalf uur. Er wordt een verslag gemaakt van de punten die besproken zijn en van de specifieke adviezen voor de situatie van de klant en dat wordt toegestuurd, zodat mensen het nog eens rustig na kunnen lezen en betreffende maatregelen in gang kunnen zetten. Dit is ook een handig naslagwerk voor eventueel toekomstige gesprekken. Daarnaast kan er een zogenaamd HOOM dossier worden aangemaakt. In dit dossier zijn de originele bouwkundige gegevens van de woning opgenomen. De eigenaar van de woning kan, eventueel met de energiecoach, zien welke aanpassingen aan de woning kunnen worden uitgevoerd om daarmee een betere energieprestatie te verkrijgen. Ook is er een indicatie van de kosten en een opgave van de terugverdientijd.

Wilt u ook een energiecoach aan huis?

U kunt hiervoor een afspraak maken bij het ECLoZ Energieloket op vrijdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur in het Klavier in Kaatsheuvel of op dinsdagmorgen bij het Dinsdagochtendplein in de Bibliotheek in Loon op Zand. Ook digitaal kan een gesprek aangevraagd worden via de website van ECLoZ | om, www.ecloz.nl. De kosten van een energiecoach gesprek aan huis bedragen € 25,-. Voor leden van ECLoZ is zo’n gesprek gratis. Via de website van ECLoZ kunt u lid worden, dat kost u € 10,- per kalederjaar. Vragen over energiebesparingsmaatregelen kunt u ook stellen met een mail aan besparing@ecloz.nl.