Aangenaam. Mijn naam is Margje Oerlemans-Laros. Onder leerlingen beter bekend als juf Margje, juffrouw, juf, JUUHUUUUFFFF of soms zelfs mama of opa. Inderdaad, ik ben leerkracht. Trotse leerkracht van groep 3, 7 en 8 bij OBS Den Bussel. Graag neem ik jullie mee in mijn leven als leerkracht.

Ik kijk rond en zie dat iedere leerling betrokkenheid en eigenaarschap laat zien. Iedere leerling is aan het werk met een eigen project, een eigen opdracht. Vanuit de ene kant van het lokaal hoor ik leerlingen timmeren, vanuit de andere kant hoor ik knikkers door een knikkerbaan rollen, en weer van de andere kant hoor ik niks, maar zie ik een leerling helemaal losgaan op haar eigen gecreëerde beat als dj. Iedereen is gemotiveerd. Iedereen is aan het leren. Iedereen heeft plezier.

Eén van mijn nieuwe taken dit schooljaar is het coördineren van de Let’s Play-klas. Bij de Let’s Play-klas mogen de leerlingen die liever praktisch gericht bezig zijn, een dagdeel in de week naar De Overlaat om daar te werken aan het versterken van hun praktische kwaliteiten. Zo gaan de leerlingen leren hoe ze een robotarm kunnen programmeren, hoe ze een huis kunnen ontwerpen, ze gaan met een knikkerbaan een constructie bouwen, ze gaan een lijnfiguur maken door te timmeren, er worden digitale ontwerpen gemaakt die worden geprint met een 3D-printer, er worden planten gekweekt, et cetera. Een heleboel vaardigheden waar leerlingen erg veel aan zullen hebben in de toekomst.

Ik ben erg blij dat deze leerlingen mogen excelleren op hun eigen manier. In het onderwijs ligt de nadruk op theoretisch opleiden (te veel nadruk, als je het mij vraagt). Maar dit werkt gewoon niet voor iedereen het beste. Gelukkig kunnen deze leerlingen bij de Let’s Play-klas hun eigen talenten ontwikkelen. Dit geeft de leerlingen ademruimte en daardoor gaan ze weer met plezier naar school.

Uiteraard wordt er ook rekenen, taal en spelling aangeboden. Het eerste half uur van de ochtend krijgen de leerlingen opdrachten die met deze vakgebieden te maken hebben. Het is stof die extra herhaald wordt of net op een andere manier uitgelegd wordt. Hierdoor gaan de leerlingen het beter begrijpen.

De docenten (die werken vanuit de Overlaat) zijn geduldig, grappig en passievol. Heel erg leuk om te zien hoe zij met de leerlingen omgaan. Ze zorgen ervoor dat de leerlingen zelfstandig worden en leren om op eigen benen te staan. Daarnaast laten ze geen moment voorbijgaan om een grapje te maken. Heerlijk!

Ik loop nog eens een rondje door het lokaal en kijk en luister naar de leerlingen. Ik geniet van hun enthousiasme en motivatie. Ineens hoor ik een luide stem door het lokaal bulderen: “PAUZE!” De meeste leerlingen maken nog even het laatste af en pakken dan hun eten en drinken. Ik spreek kort met ze en vraag hoe ze het vinden. Bij de meesten komt het erop neer dat ze niet kunnen wachten om zo weer verder te gaan met hun project. Dat blijkt ook wel wanneer een leerling pas na twee keer roepen, pauze neemt. Mijn leerlingen, mijn klas. En ik mag hun juf zijn. Hun trotse juf.