De herdenking van de 80-jarige bevrijding van Best wordt op veel manieren ingevuld. Ook leerlingen van de Bestse basisscholen worden bij de herdenking betrokken. Groeiend Best was op bezoek bij kindcentrum Platijn. De leerlingen van die school houden een zelf georganiseerd Freedom Festival.

Door Theo Louwers

Roel Timmers is directeur van het kindcentrum Platijn en voorzitter van de groep cultuurcoaches van de Bestse basisscholen. “Twee jaar geleden hebben we met de cultuurcoaches overleg gevoerd. We hebben de trailer van de film over de oorlog gezien en geconcludeerd dat die behoort bij het cultureel erfgoed. We vonden dat we de kinderen van nu moeten meegeven hoe de geschiedenis van het dorp waar ze wonen is verlopen. Best kent verschillende plekken die zijn gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog. Als je die bezoekt, komen de verhalen als vanzelf naar boven. In de film vertelt Monique van Esch over die plekken en vertellen Bestenaren over hun ervaringen. Er is materiaal gebruikt dat al eerder is opgenomen en er zijn nieuwe opnamen gemaakt. Wij hebben gezegd dat we aan de film willen meewerken. Alle scholen van Best laten de film zien aan de leerlingen van de bovenbouw op twee data. De film, die ook te delen is met ouders en andere geïnteresseerden, duurt een half uur. Na de voorstelling wordt de film besproken. Aan bod komen verschillende dilemma’s en wordt de relatie gelegd met de huidige tijd. Hoe zou jij reageren als er plotseling iemand op de stoep staat, die je bedreigt? Wat doet dat met jou als mens? De film is dus een mooie aanleiding om de geschiedenis te bespreken en de koppeling te maken naar de actualiteit.”

Bevrijdingsfeest

De leerlingen, die gewend zijn om volgens ontwikkelingsgericht onderwijs kennis en kunde tot zich te nemen, kwamen op het idee om een Freedom Festival op te zetten. De basis vormen onder andere het theaterstuk, de basecamp op Bevrijdende Vleugels en nog veel meer. Alles komt samen in het Schots Gedenkteken waar de plaquettes worden onthuld. Roel Timmers schreef er als dorpsdichter van Oirschot zelfs een gedicht over, dat door de jeugdburgemeester bij het Schots Gedenkteken wordt voorgedragen. De leerlingen organiseren het festival zelf en verdelen onder elkaar de taken die nodig zijn om het festival van de grond te trekken.

Indrukwekkend

De leerlingen zijn onder de indruk wat de Tweede Wereldoorlog losmaakt. Ze worden vooral door de film ondergedompeld in de materie. Timmers: “Ze zijn zich bewust van wat er destijds is gebeurd. Het taal- en spellingsonderwijs en begrijpend lezen zijn in deze periode aan de herdenking van de bevrijding en Schots Gedenkteken gelinkt. Er komen dus een hoop aspecten aan bod.”

“Op het festival laten we teksten horen die gaan over de rechten van het kind”, laat één van de organisatoren weten. “Ook wordt besproken wat echte vrijheid is. En vrijheid op tal van terreinen.”