Het stationsgebied in Best is geschikt voor een stedelijke ontwikkeling. Inspelend op de behoefte naar woningen wil de gemeente Best uitdagende woningbouw in het gebied mogelijk maken. Er moeten in het stationsgebied 600 woningen komen, de meeste in de vorm van appartementen. Ook is het gebied in het kader van regionale ontwikkelingen aangeduid als OV-knooppunt. Onlangs gaf het college van B & W een toelichting op de voortgang van de ontwikkelingen in het gebied. In december moet de gemeenteraad het opgestelde bestemmingsplan bespreken.
Door Theo Louwers
Duidelijk bij de technische toelichting werd dat vooral parkeren voor bewoners en bezoekers van Best een lastig op te lossen probleem is. Voor bewoners zijn 372 parkeerplekken in een parkeergarage aan de oostzijde gepland. Voor medewerkers van commerciële plekken worden 20 parkeerplaatsen gereserveerd. Het totaal komt hierdoor op 392 parkeerplekken.
Een ander parkeerprobleem wordt gevormd door bezoekers van Best. Projectleider Peter Goedhart: “Veel mensen parkeren in Best bij het station om vervolgens naar Eindhoven Airport te gaan. Om ze te weren worden er plannen opgesteld om ze te laten betalen, mogelijk via een kortingsregeling van de NS. Een parkeerregime invoeren hangt af van wat de gemeenteraad wil.”
Over het OV-knooppunt zei Goedhart: “Dat gebied is volledig in eigendom van de NS. Ook met de omwonenden zullen we in gesprek moeten.”
TAM-omgevingsplan
Het TAM-omgevingsplan vormt de juridische basis voor de volgende stappen, die gezet moeten worden in het stationsgebied. Het TAM omgevingsplan is een tussenprocedure in de overstap van voorheen de bestemmingsplanprocedure en de omgevingswet. Door te werken met een TAM-omgevingsplan lopen grote projecten zoals de stationsomgeving in Best minder vertraging op.
Na vaststelling kunnen de omgevingsvergunningen aangevraagd worden, de Wet Voorkeursrecht Gemeenten verlengd worden en de gemeente neemt na vaststelling het gesprek over de koop van de gronden over. Indien noodzakelijk kan de gemeente beslissen over eventuele onteigeningsprocedures.
Ontwikkeling op een rijtje
Wat ging eraan vooraf? Een resumé. In maart 2022 stelde de gemeenteraad de kaders vast voor de stationsomgeving en intentieovereenkomst met SDK werd getekend. In december 2022 startte het participatietraject. “Wij zijn zorgvuldig omgegaan met de input van stakeholders. Dat wil zeggen dat wij afwegingen hebben gemaakt tussen het algemene belang en individuele belangen”, aldus wethouder Jan Willem Slijper.
Bijna een jaar later, in oktober 2023, stelde de gemeenteraad het adviesmodel vast. In juli dit jaar tekende de gemeente en Spoorzone Best BV een ontwikkelovereenkomst en in december neemt de gemeenteraad het besluit over het TAM-omgevingsplan.
De basis staat nu om door te pakken naar realisering.
Wethouder Jan Willem Slijper: “Daarmee is weer een steentje gelegd voor de gemeente om te kunnen voldoen aan de woningopgave en om van de stationsomgeving een mooie woon-, werk-, en verblijfsgebied te maken.”
Vervolgonderzoeken parkeerregulering
Voor het station en het dorpsplein en omgeving wordt het parkeerregime onderzocht. De nu ruim 500 parkeerplaatsen is een luxeprobleem. NS heeft voldoende aan 200 parkeerplekken. Destijds zijn er parkeerplekken bijgemaakt op gemeentelijke grond omdat Best tijdelijk een intercitystation werd. Dit luxeprobleem wordt in de buurt niet zo ervaren. Daarom worden deze vervolgonderzoeken met participatie nog opgepakt.
Aandachtspunt duurzame mobiliteit
De bioscoop heeft nog steeds de mogelijkheid om te landen in de stationsomgeving. De gemeente blijft in gesprek met de eigenaar. Als hij wil landen in de stationsomgeving vraagt dat een investering van de eigenaar. “We zijn er nog niet, maar er ligt een goede basis om verder te kunnen ontwikkelen”, vindt Jan Willem Slijper. “Ik heb er alle vertrouwen in deze grote maar essentiële ontwikkeling voor Best te realiseren.”