Bewoners van Naastenbest, die zich zo’n 5 jaar geleden organiseerden in verband met de plannen van de gemeente rondom het station, hebben vorige week een dringend beroep gedaan op de gemeenteraad. De officiële zienswijze, die Bewonersoverleg Naastenbest en de werkgroep Spoorstraat eind juli indienden op het Omgevingsplan Oostzijde station, lijkt geheel terzijde te worden geschoven. Ze vinden het onbegrijpelijk en onverstandig voor de toekomst van Best, gezien het grote belang van een zorgvuldig en correct traject bij zo’n majeur project. De zienswijze bevat elf goed onderbouwde elementen op het gebied van Verkeer, Parkeren, Water en Groen.

Maar ze geven aan dat het nog niet te laat is. De gemeenteraad kan op 16 december wel degelijk het startsignaal geven voor de bouw van vele woningen aan de Oostzijde van het station door het Omgevingsplan Oostzijde stationsomgeving goed te keuren. Mits daarin wordt meegenomen wat eerder vanuit de participatie is geadviseerd, namelijk “Voorkom overlast van (sluip)verkeer en geparkeerde auto’s in wijken”. Iets wat volgens De Zwarte Hond en het Kwirkey-rapport gewoon kan, via een slimme, gecombineerde parkeerhub aan de Oostzijde. Echter, die mogelijkheid is om onverklaarbare redenen (nog) niet opgenomen.

Geen bezwaar tegen het bouwen van woningen in de stationsomgeving

De omwonenden hebben geen bezwaar tegen het bouwen van woningen aan de oostzijde van het station. Ze begrijpen ook dat er een besluit genomen moet worden in verband met het voorkeursrecht dat gaat verlopen. Volgens hen volgde de gemeente weliswaar een keurig participatietraject, maar deed vervolgens veel te weinig met de belangrijkste adviezen vanuit die participatie.

Wel bezwaar tegen onnodige extra verharding van de stationsomgeving

Waar wel ernstig bezwaar tegen is, is tegen een nieuwe twee-laagse betonnen parkeergarage aan de Westzijde. Als op 16 december door de gemeenteraad ongewijzigd besloten zou worden dat de parkeergarage aan de Oostzijde wordt voorbereid op maximaal 392 parkeerplaatsen, dan is een nieuwe NS-parkeergarage aan de Westzijde straks onvermijdelijk. Terwijl het nog steeds de grote vraag is of die parkeergarage daar überhaupt wel gaat passen, gelet op de historische bomenrij. Ook zou het betekenen dat we dan twee parkeergarages vlak bij elkaar zouden hebben, waarvan er één overdag leeg staat en één ’s nachts en in het weekend leeg staat.

Bovendien zou dan de huidige groene en water-afvoerende NS-parkeerplaats vervangen worden door een betonnen bak van ongeveer 2500 m2. Wat ongetwijfeld zal leiden tot extra hittestress en veel wateroverlast.

De bewoners vinden het bizar dat er niets gedaan is met een haalbaar scenario waarbij al het parkeren opgelost wordt in één gezamenlijke parkeergarage. Ze vinden dat die mogelijkheid opengehouden moet worden. Dat kan als de gemeenteraad op 16 december besluit dat het vereiste aantal parkeerplaatsen geheel in de parkeergarage aan de Oostzijde gerealiseerd wordt.

Zes adviezen in ‘Het Advies van Best’

In 2022 startte de gemeente een uitgebreid participatietraject voor de stationsomgeving. Daarvoor werd bureau Maakdestad ingeschakeld. De uitkomsten van dat participatietraject (6 adviezen, samengevat in ‘Het Advies van Best’) maken onderdeel uit van het TAM-omgevingsplan Oostzijde station waarover de gemeenteraad op 16 december gaat beslissen:

Advies 4: ‘Voorkom overlast van (sluip)verkeer en geparkeerde auto’s in wijken’

Advies 4 wordt niet opgevolgd. Er komt wel overlast van verkeer en geparkeerde auto’s in de omliggende wijken. Want er gaan 318 parkeerplaatsen verdwijnen aan de oostzijde, terwijl die nu - nog vóór de bouw van de nieuwe woningen - volop in gebruik zijn. Daarnaast wordt er parkeercapaciteit die er niet is en er misschien ook nooit komt (in de vorm van een nieuwe parkeergarage aan de Westzijde) toch al meegeteld voor het plan Oostzijde. Ook is voorlopig onbekend óf, wanneer én wat voor parkeerregulering er komt. De 2200 extra voertuigbewegingen (nu 400, straks 2600: cijfers gemeente) gaan zorgen voor sluipverkeer in omliggende wijken. En er komen te weinig bezoekersparkeerplaatsen aan de Oostzijde. Door deze tekortkomingen voldoet het Omgevingsplan Oostzijde niet aan de Nota Parkeernormen 2022. Er wordt niet voldaan aan de eis: ‘Een bouwinitiatief of wijziging van een functie van een locatie mag geen parkeerproblemen in de openbare ruimte veroorzaken of die vergroten.’

Advies 5: ‘Maak de ambities voor groen, duurzaamheid en bewegen waar!’

Ook advies 5 wordt niet opgevolgd. De wateropvang-opgave voor de Oostzijde wordt volgens de bewoners afgewenteld op omliggende wijken, de huidige groene zone aan de Westzijde van het spoor met de vele bomen en de wateropvang wordt opgeofferd voor een nieuw te bouwen (betonnen) parkeergarage. Op een betonnen tunneldek, met ook auto’s en bussen, is geen mogelijkheid voor fatsoenlijk groen. Geen echte bomen. De stationsomgeving houdt weinig groene ruimte over en heeft beperkte mogelijkheden om hittestress te voorkomen en overtollig regenwater af te voeren.

Advies 6: ‘Blijf zorgen voor één ontwikkeling, met betrokkenheid vanuit Best’

Het advies om te zorgen voor één, integrale gebiedsontwikkeling is losgelaten door de gemeente. Het Omgevingsplan betreft alleen de Oostzijde. Dit probleem is ook terug te lezen in bijvoorbeeld de ingediende zienswijze van NS die aangeeft dat het ontwikkelen van een stationsomgeving in twee losgeknipte deelgebieden Oost en West desastreus zal uitpakken. De gemeente wil alvast starten met (vol)bouwen van de Oostzijde van het spoor. Diverse knelpunten aan die kant m.b.t. verkeer, parkeren, groen, water, OV-knoop zijn echter nog niet opgelost en worden doorgeschoven naar later. En dus afgewenteld op de Westzijde, want aan de Oostzijde is dan geen plek meer.

Het kan nog

Het goede nieuws volgens de bewoners is dat het meeste op 16 december alsnog kan worden ingepast. Namelijk door een extra laag voor ongeveer 70 parkeerplaatsen op de parkeergarage Oost mogelijk te maken. De spelregelkaart (6 tot 8 lagen) laat dat toe. Die extra laag zorgt dan voor een sluitende parkeerbalans voor Oost. En als die parkeergarage aan de Oostzijde ook benut wordt voor dubbelgebruik voor alle parkeerders, is de door de gemeente beoogde NS-parkeergarage aan de Westzijde niet meer nodig en ook zijn er geen bezoekers parkeerplaatsen op het maaiveld meer noodzakelijk. Het aantal benodigde parkeerplaatsen kan reduceren van 663 naar 452, een reductie van 211 parkeerplaatsen. In de gemeente Pijnacker doen ze dat ook zo. Er is een financieel haalbaar scenario voor een gecombineerde parkeergarage aan de oostzijde, waarbij de westzijde ontzien wordt. Dus zeggen ze tegen de gemeenteraad:

“Maak in het Omgevingsplan die extra parkeerlaag in Oost mogelijk. Houd die optie open. Het kan nog.”